Pokaż wszystkie () Juice w wolnych chwilach (15) Juicy Case Studies (6) Orange Breaking News (31)

Biegaj i trenuj marketing w aplikacjach sportowych

16/07/2020

Na każde 11 minut spędzonych na urządzeniach mobilnych, 10 wykorzystujemy na korzystanie z aplikacji*.

Z raportu Sensor Tower wynika, że liczba ściąganych aplikacji jest o 22% wyższa, niż zakładano w zeszłym roku. Z pewnością ma to związek z panującą w Polsce i na świecie pandemią, która miała istotny wpływ na zmianę zachowań Internautów. Dlatego też dziś skupimy się na tym czy warto wykorzystać aplikacje mobilne w marketingu internetowym, a jeśli tak to w jaki sposób. A że rozgrzewamy się przed Biegiem Firmowym – szczegółowo prześwietlimy marketingowe możliwości w aplikacjach sportowych. Zapraszamy do lektury 🙂

 

*badania AppAnnie
aplikacje sportowe

Internet mobilnie

Rozpocznijmy od danych na temat internetu na urządzeniach mobilnych. 

Na telefonie komórkowym w sieci surfuje już 5,19 mld ludzi. W ciągu roku liczba ta wzrosła o 124 mln osób! Z badania GlobalWebIndex wynika, że ruch w sieci z telefonów komórkowych stanowi ponad połowę czasu spędzonego online (50,1%). 

Dokładny udział urządzeń w ruchu internetowym na świecie:

  • telefony komórkowe: 53,3% (+8,65% rok do roku)
  • laptopy i komputery: 44% (-6,8%  rok do roku)
  • tablety: 2,7% (-27%  rok do roku)
  • pozostałe urządzenia (m.in. konsole): 0,07% (-30% rok do roku))

Jak widać grupa korzystających z internetu na urządzeniach mobilnych jest największa i co roku odnotowuje wzrost udziału. A w tym ogromnym gronie odbiorców mogą znaleźć się nasi przyszli klienci!

Polacy a aplikacje sportowe

Wiemy już, że ludzie coraz częściej wybierają mobilne urządzenia do łączenia się ze światem internetowym.  Ale ile z nich korzysta też z aplikacji mobilnych i czy kampania w aplikacji sportowej ma sens?

Już ¾ korzystających z mobile Polaków zainstalowało przynajmniej  jedną aplikację. Według badań IRCenter co trzeci mobilny internauta w Polsce używa mobilnych aplikacji związanych ze zdrowiem i uprawianiem sportu.  

Najliczniej aplikacje sportowe ściągają osoby w wieku 25-34. Wśród nich są zarówno mężczyźni (51%) jak i kobiety (49%). Najczęściej mieszkają w miejscowościach powyżej 500 tys. mieszkańców (26%). A instalują i korzystają z tej kategorii aplikacji z polecenia znajomych (65%)aplikacje sportowe

W jaki sposób reklamować się w aplikacjach sportowych?

Załóżmy, że reprezentujemy firmę sprzedającą suplementy diety, sprzęt sportowy czy odzież dla biegaczy i szukamy nowych mediów do reklamowania swojego produktu. Czy warto, a jeśli tak to w  jaki sposób wykorzystać  właśnie  aplikacje sportowe do promocji produktów czy usług?

Współpraca z apkami

Endomondo ma już 30 mln użytkowników, dlatego marki najczęściej współpracują z tą właśnie aplikacją. Współpraca firm z Endomondo najczęściej opiera się o działania charytatywne, w których  marka wpłaca pieniądze na różnego rodzaju fundacje za czynności wykonane w aplikacji przez użytkowników czy działania konkursowe, w których uczestniczący mogą coś wygrać.

W tego typu działaniach każdy jest zwycięzcą:

  • aplikacja zwiększa bazę użytkowników
  • marka zwiększa  zaangażowanie odbiorców
  • dzięki  akcjom charytatywnym wzrasta zaufanie i szacunek do firmy i aplikacji

…a dodatkowo – lub co najważniejsze – można komuś realnie pomóc!

Kampanie na Endomondo

Oto przykłady wykorzystania aplikacji Endomondo, które zwróciły naszą szczególną uwagę:

Halo, T-Mobile? Już biegniemy!

T-mobile i pomoc mierzona kilometrami. Akcja charytatywna, która rozpoczęła się w 2013 roku. Na czym polega cała akcja? T-mobile wraz z TVN za każdy pokonany kilometr wpłaca złotówkę dla niepełnosprawnych dzieci. 

Pomóc można było poprzez włączenie Endomondo, które liczyło kilometry, które mogliśmy przebiec, przejechać na rowerze, przespacerować czy nawet przejechać na wózku inwalidzkim. Inicjatywa była prowadzona na szeroką skalę i jest to doskonały przykład kompleksowej akcji wizerunkowej, której efektem jest pomoc potrzebującym, a także promowanie aktywnego stylu życia. A było to także na tamte czasy innowacyjne, ponieważ takie przedsięwzięcia z wykorzystaniem aplikacji sportowych nie były jeszcze tak popularne.aplikacje sportowe

Microsoft – Biegaj, skacz i płyń po nowy telefon

Projekt “Osiągaj więcej z Lumia 640” to kolejna kampania wykorzystująca Endomondo do promocji. A właściwie to konkurs, w którym można było wygrać smartfona sygnowanego logo Microsoftu. Zasady były proste: Im więcej spalisz kalorii uprawiając dowolną dyscyplinę z katalogu Endomondo, tym bliżej Ci do wygrania konkursu. Kusząca nagroda, efekt uboczny w postaci zgubionych kilogramów – czego chcieć więcej? Kampania zmotywowała ponad 30 tys. użytkowników, którym udało się spalić przeszło 150 tys kalorii! Ale jak to bywa przy konkursach, znalazło się kilka osób, które grało na kodach i przebiegały 100 km w ciągu godziny, ale Endomondo zapewniło, że takie kłamstewka wyłapuje i nie wpłynie to na końcowe wyniki konkursu… Najwyraźniej nigdy nie będzie kolorowo w stu procentach, ale Microsoft pokazał, że marketing to nie tylko sprzedaż i wizerunek, ale też misja, którą chce się spełniać.aplikacje sportowe

Royal Canin i psywmiescie.pl

Royal Canin zaproponował wspólne wyzwanie dla właścicieli czworonogów wraz z pupilami. Wystarczyło z aplikacją (i psem) wyjść na spacer, a można było uczestniczyć w konkursie, w którym zwycięzcy byli wybierani w drodze losowania. Ale organizator zapewniał, że liczba przespacerowanych z psem kilometrów też jest ważna – za najdłuższe dystanse oferował karmę dla psów i plecaki miejskie dla właścicieli. Akcja na Endomondo była realizowana jako element projektu Urban Dog Festival, któremu poświęcona jest strona psywmiescie.pl. W ramach akcji były organizowane także eventy i spotkania z lekarzami weterynarii.aplikacje sportowe

Reklamy w aplikacjach

Wyniki badania Sociomantic mówią,, że reklamy w aplikacjach odznaczają się o 70% wyższym współczynnikiem konwersji i 50% większą sprzedażą niż reklamy na mobilnych stronach internetowych. Przedstawiamy możliwości trafienia do konkretnych odbiorców aplikacji mobilnych z wykorzystaniem różnych sieci reklamowych:

Google Ads i fit apki

W pierwszej kolejności musimy wybrać konkretne kierowanie w wymiarze urządzeń – oczywistym jest, że aby reklama wyświetlała się w aplikacjach mobilnych powinniśmy wybrać kierowanie na urządzenia mobilne czy tablety. W drugiej kolejności możemy sprecyzować, u których wydawców i w jakiego rodzajach treści wyświetli się nasza reklama. I po trzecie musimy zaciekawić odbiorców przygotowaną kreacją.

W jaki sposób  wybrać konkretne kategorie aplikacji i wykluczyć poszczególne aplikacje mobilne?

Na koncie reklamowym w sekcji “kategorie aplikacji” znajduje się sekcja zarządzania kierowaniem. Nazwy aplikacji  odpowiadają nazwom kategorii w poszczególnych sklepach. Jeśli zaznaczymy “aplikacje”, będziemy mogli wyszukać konkretnej aplikacji po nazwie lub w “wpisz wiele miejsc docelowych” po identyfikatorach aplikacji np.:

  • Aplikacje w Google Play: mobileapp::2-<nazwa pakietu podana w Sklepie Google Play>
    Przykład: mobileapp::2-com.example.app
  • Aplikacje na iOS: mobileapp::1-<dziewięciocyfrowy identyfikator aplikacji>
    Przykład: mobileapp::1-123456789

aplikacje sportowe

Sieć reklamowa Google obejmuje Endomondo, pozostałe aplikacje z  rankingu wyborcza.pl oraz tysiące innych aplikacji dostępnych w Google Play czy Appstore co oznacza, że w szybki sposób możemy zakomunikować promocję np.  odżywek białkowych w konkretnej aplikacji sportowej!

Facebook Ads a apki sportowe

Wyświetlanie reklam w konkretnych aplikacjach z wykorzystaniem sieci reklamowej Facebook  jest niestety niemożliwe. Jedyne zbliżone możliwości kierowania jakie udostępnia nam Facebook, to kierowanie  reklamy na sieć partnerów Audience Network, do których należą też niektóre aplikacje. 

Czy jest sposób, żeby wyświetlić się w aplikacji najbardziej zbliżonej do sportu? 

Możemy szczegółowo scharakteryzować grupę docelową (np. lubiący sport) i wybrać kierowanie w audience network ( także “wideo z nagrodami”) z uwzględnieniem tylko urządzeń mobilnych. Wtedy najprawdopodobniej nasza reklama pojawi się w aplikacjach sportowych.aplikacje sportowe

W ten sposób, komunikacja reklamowa sprzętu sportowego będzie możliwa do wyświetlenia  użytkownikowi Endomondo, który wyraził zainteresowanie stronami powiązanymi z hasłami typu sport, siłownia, odżywki białkowe czy nawet endomondo.

Twitter Ads – jedyny sposób na ćwierkanie w aplikacji (ale nie tylko)

Twitter jest co prawda dostępny także na PC, ale bardziej popularny jest w wersji mobilnej, w której możemy wyświetlać reklamy dzięki platformie reklamowej Twitter Ads. Ale Twitter Ads oferuje coś więcej niż reklamy tylko w zasięgu ich aplikacji – kierować reklamy możemy również na sieć partnerów Twittera, która obejmuje inne aplikacje mobilne. Sponsorowany tweet zostanie przekształcony w nieinwazyjny format reklamowy i wyświetlony użytkownikom aplikacji w danej kategorii.

Wystarczy w miejscu, w którym wybieramy grupę docelową zaznaczyć checkbox, dzięki któremu będziemy mieli możliwość wybrania kategorii aplikacji, w których chcemy się wyświetlać. Co prawda Twitter nie ma opcji wyboru aplikacji, tak jak w Google Ads, ale za to możliwe jest wykluczenie konkretnych aplikacji.

Adcolony – mobilna reklama skierowana do graczy

Adcolony to sieć reklamowa przypominająca Google Ads z tą różnicą, że Adcolony to MOBILNA platforma reklamowa nastawiona na reklamy wideo. Dociera do 9 mln unikalnych użytkowników, którzy każdego miesiąca generują aż 54 mln pełnych odtworzeń wideo!

Reklama wideo będzie odtwarzana w aplikacjach – grach – jako wideo z nagrodami. Czy warto trafiać  w odbiorców, którzy grają na telefonach? Przeważnie gry odprężają użytkownika, dlatego też mniej irytujący dla niego będzie przerywnik w postaci reklamy mobilnej. Poza tym 73% wykorzystywanych aplikacji na Polskim rynku mobile to właśnie gry!

Marketing sportowy w pocie czoła – sponsoring sportowy

Rynek sponsoringu sportowego w Polsce

W 2017 roku wartość rynku sponsoringu sportowego wyniosła w Polsce aż 870,7 mln zł, a zwiastuje się, że w tym roku wzrośnie nawet do miliarda złotych! Rynek sponsoringu sportu w Polsce opiera się przede wszystkim na wsparciu klubów sportowych, gdzie trafia ponad połowa (53 proc.) wszystkich środków. Najwięcej na sponsoring sportu wydaje branża energetyczna (19,7%) i paliwowa (18,7%). PKN Orlen, Tauron, Lotos czy Grupa Azoty to firmy, które są jednymi z najbardziej zaangażowanych i najwięcej wydających. Ale małe i średnie przedsiębiorstwa także wspierają sportowców – czy to lokalne drużyny sportowe, czy wydarzenia.

Ale czy warto być sponsorem?

Sponsoring sportowy niesie za sobą wiele plusów jak:

  • wzrost rozpoznawalności marki w konkretnej grupie odbiorców
  • możliwość działania CSRowego – wsparcie imprezy sportowej kreuje pozytywny wizerunek marki w oczach społeczności.
  • przeniesienie pozytywnej opinii podmiotu sponsorowanego na sponsorującą go firmę
  • prezentacja i lokowanie oferty/produktu marki podczas meczów, imprez sportowych itp.

Wg powtarzanych przez ARC Rynek i Opinia w ostatnich latach badań, kibice chętniej kupują produkty firm sponsorujących ich klub. W 2019 roku 28% badanych zadeklarowało, że chętniej kupują produkty sponsora lub korzystają z jego usług.

Sponsoring sportowy w dedykowanych aplikacjach mobilnych

Jednym ze sposobów współpracy między podmiotem sponsorowanym a sponsorem jest stworzenie dedykowanej aplikacji. Jako przykład można podać aplikacje klubu sportowego, związku sportowego, konkretnego wydarzenia sportowego czy obiektów sportowych.

Aplikacje sportowe dedykowane konkretnym klubom to już norma w Ameryce. Prawie każdy amerykański klub sportowy ma swoją własną aplikację, gdzie kibice mogą w szybki sposób dowiedzieć się co się dzieje w ich ulubionym klubie, ale też wziąć udział w konkursach.

Jakie plusy niesie za sobą stworzenie takiej dedykowana aplikacji?

  1. Usprawni ona klubom kontakt z fanami
  2. Zwiększy prawdopodobieństwo sprzedaży produktów/usług  sponsora
  3. Zapewni dodatkowe miejsce wyświetlania treści związanych z marką, prezentacją sprzętu czy odzieży sportowej, której używają sportowcy
  4. Może być miejscem ogłaszania konkursów dla fanów we współpracy ze sponsorem

Podsumowując, dedykowana aplikacja może zwiększyć świadomość i widoczność sponsora wśród użytkowników!

Przykłady wykorzystania aplikacji przy sponsoringu sportowym z Polski

Aplikacja koszykarskiego klubu KKK MOSiR Krosno składa się z kilku modułów, ale naturalnym i instynktownym jest zakładka aktualności. Aplikacja prezentuje najnowsze informacje, zdjęcia z meczów czy też nowości w sklepie klubowym a co istotne, można w niej lokować produkty.

Aplikacje sportowe wykorzystywane są również do organizowania  konkursów, dzięki którym angażujemy odbiorców i zachęcamy do interakcji. Tak  jak w aplikacji mobilnej Lech Poznań – konkurs, w której można wygrać bilety na mecz – idealna gratka dla kibiców. Ale  w konkursach nagrodami mogą być także prezentowane produkty sponsora, które w konsekwencji  pozytywnie konotują z marką.

Czy warto inwestować w aplikacje sportowe?

Trzeba pamiętać, że fani sportowców czy drużyn sportowych to zaangażowani odbiorcy, którzy szybko dzielą się informacjami i wymieniają opiniami i rekomendacjami. Dlatego aplikacja jest świetnym narzędziem, które można wykorzystać przy promowaniu i drużyny, i sponsora!

Reklamy w sportowych aplikacjach mobilnych dają ogromne możliwości rozwoju na polskim rynku, aczkolwiek ich potencjał nie jest jeszcze wykorzystany tak dobrze, jak ma to miejsce za zachodnią granicą Polski. Dla firmy, która chce dotrzeć skutecznie ze swoim przekazem np. do kibiców sportowych, reklama w dedykowanej sportowcom aplikacji jako narzędzie sprawdzi się idealnie.

A jeśli chcesz zorganizować wydarzenie sportowe podczas pandemii stwórz aplikację, dzięki której każdy będzie mógł uczestniczyć w biegu w jakimkolwiek miejscu!

Szczytny cel wymaga kreatywnych rozwiązań!

I tak właśnie jest w tym roku z Biegiem Firmowym. 14 edycja, wyjątkowo przeprowadzana zdalnie. My będziemy w niej uczestniczyć, dzięki czemu możemy wesprzeć podopiecznych Biegu Firmowego.

Zachęcamy do zapisów!

https://biegfirmowy.pl/aplikacje sportowe

Podsumowanie

Reklamowanie się w aplikacjach czy stworzenie aplikacji dedykowanej przy okazji sponsoringu sportowego nie jest jeszcze tak rozpowszechnione na rynku polskim. Wybór sieci reklamowych, w których możemy kierować reklamę na kategorie aplikacji czy w niektórych przypadkach nawet na konkretną aplikację jest duży, co daje równie duże pole do popisu marketerom. 

Wyniki badań na temat współczynnika konwersji i zaangażowania użytkowników utwierdzają w przekonaniu, że warto inwestować w pozyskiwanie użytkowników z aplikacji mobilnych. 

Porozmawiajmy o Twoim marketingu

 Skontaktuj się z nami! 

Bądź na bieżąco

Zastanawiasz się jak prowadzić działania online przynoszące przychody?

Skontaktuj się z nami
Bądź na bieżąco

Zapisz się do Newslettera

i otrzymuj najnowsze informacje ze świata reklamy internetowej :)

Uniwersytet Przyrodniczy

sprawdź case study
biegaj-i-trenuj-marketing-w-aplikacjach-sportowych-orange-juice-praktyczne-strategie-obecnoci-w-internecie-marketing-internetowy-orange-jucie-to-wicej-ni-agencja-google-szkolenia-analityka-ux-mobile-social-sprawd