Reklama w YouTube – najważniejsze zalety
Czy wiesz, że każdego dnia na YouTube dodawanych jest 85 tysięcy nowych filmów? A codziennie użytkownicy oglądają na nim 500 milionów godzin wideo? YouTube ma już ponad miliard użytkowników!
YouTube jest drugą najpopularniejszą wyszukiwarką, zaraz po Google.
W samej Polsce jest 20 milionów użytkowników. Oznacza to, że nasza reklama może trafić do około 70% polskich internautów. Zasięg ma znaczenie. Reklama w YouTube posiada wiele zalet, najważniejsze z nich to:
-
Możliwości w wyborze grupy docelowej
Kryteria wyboru grupy docelowej obejmują demografię, odbiorców o podobnych zainteresowaniach, niestandardowych i odbiorców na rynku. Tak dużo możliwości powoduje, że możesz dokładniej trafić do potencjalnego klienta.
-
Targetowanie jak snajper
Na YouTube masz dużą możliwość kierowania swojej reklamy. Prócz grupy docelowej możesz wybrać konkretne miejsca docelowe, słowa kluczowe czy tematy filmów, przy których ma się wyświetlać Twoje wideo. Taką reklamą możemy wycelować jak snajper w konkretne lokalizacje i do konkretnych osób. Czy taką możliwość da Ci reklama telewizyjna?
-
Na KAŻDYM urządzeniu
Znowu porównując do TV – ludzie w sieci są wszędzie i na każdym urządzeniu. Dlatego możemy do nich trafić nie tylko wtedy, kiedy siedzą na kanapie w domu. Wg badań Zenith w tym roku każda osoba na całym świecie spędzi średnio 800 godzin, czyli łącznie 33 dni, korzystając z mobilnego internetu. Coraz więcej osób korzysta ze SmartTV, więc Twoja reklama może się wyświetlić nawet na dużym ekranie znacznie mniejszym kosztem 🙂
-
Niski koszt dotarcia do klienta
W zależności od formatu reklamy, zapłacisz w systemie CPM (za 1000 wyświetleń), vCPV ( za realne obejrzenie) lub CPC (kliknięcie w link). W porównaniu do cen emisji reklamy telewizyjnej ta na YouTube jest bardzo tania. Zależne jest to od sposobu targetowania, wyboru grupy docelowej, ale przeważnie koszt obejrzenia przez odbiorcę wynosi od kilku do kilkunastu groszy. Plusem jest także to, że YouTube nie naliczy opłaty, jeśli użytkownik pominie reklamę.
-
Precyzja mierzenia wyników
Google Ads pozwoli Ci na szczegółowe zmierzenie efektów Twojej kampanii. Dostęp do raportów analitycznych jest bezpłatny, dzięki czemu za darmo możesz sprawdzić czy trafiasz do dobrych ludzi i czy reklama spełnia swój cel. Raport obejmuje liczbę osób, które obejrzały film oraz tych, którzy nawiązali kontakt za pośrednictwem reklamy.
Reklama w YouTube – o czym warto pamiętać
Na YouTube możesz wybrać różne formaty reklamy wideo. Pamiętaj jednak, że konkurencja czyha i prześciga się w pomysłach na najlepszą kampanię. YouTube co miesiąc udostępnia ranking TOP 5 najlepiej wyświetlanych reklam. Podpatrując je, można wysnuć wnioski, na co zwrócić uwagę w pomyśle na wideo reklamę:
-
Prosty przekaz jak Lidl
W dobie bombardowania różnorakimi wiadomościami w sieci, internauci chcieliby czegoś łatwego i przyjemnego. Jeśli Twoja reklama będzie prosta w odbiorze i od samego początku zaznaczysz o co w niej chodzi możliwe, że odbiorca zobaczy resztę. Tak jak robi to Lidl w najnowszej kampanii. Pierwsze sekundy i już wiemy o co chodzi. Lidl z Narodowym Centrum Edukacji Żywnościowej i odpowiedź na pytanie “Czy sól jest szkodliwa?”, co swoją drogą jest nurtującym pytaniem wszystkich. Zobacz: https://www.youtube.com/watch?v=C4SIUvbNt9I
-
Storytelling niczym Netflix
Nic tak nie zatrzymuje odbiorcy jak pięknie opowiedziana i rozwijana historia. Netflix jakiś czas temu, chcąc wypromować nowy sezon serialu “Czarne Lustro” wykorzystał do tego znane twarze z YouTube. Gonciarz, GF Darwin czy Martin Stankiewicz opowiedzieli smutny, ale możliwy obraz przyszłości. Dobrze opowiedziana i profesjonalnie zrealizowana historia z osobami cenionymi w internecie. To musiało się udać! Zobacz zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=V6AtQlq5od8
-
Emocje są wszystkim!
Łączą się z dobrze opowiedzianą historią. Jeśli internauta ma zobaczyć naszą reklamę – zagraj troszkę na jego emocjach :). Dobrze w tej sytuacji wiedzieć do jakiej grupy docelowej chce się trafić i w taki sposób dotrzeć do konkretnych serc konkretną emocją. Zastanów się co chcesz osiągnąć: Wzruszyć? Rozśmieszyć? Nauczyć? Łapiącą za serducho reklamą jest English For Beginners od Allegro. Dziadek uczący się angielskiego, by w święta móc porozmawiać pierwszy raz ze swoją angielskojęzyczną wnuczką, łapie mocno za serce i duszę. Zaznaczyć trzeba, że w pierwszej sekundzie widnieje logo Allegro i jego wyszukiwarka.
Ach, przekonaj się, że jest to kawał wzruszającej historii: https://www.youtube.com/watch?v=tU5Rnd-HM6A -
Najważniejsze jest pierwsze 5 sekund
Wiele zależy od tego jakim komunikatem rozpocznie się Twoje wideo. Odbiorcy są wybredni i, jeśli wybierzesz format z możliwością pominięcia, mogą zrezygnować z zobaczenia reklamy. Dlatego tak ważne jest, żeby od samego początku działać. Jak u Hitchcocka – zaczyna się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie tylko wzrasta :). Można, oczywiście, wybrać format reklamy niepomijalnej, ale pamiętaj, że użytkownicy nie zapomną tej nudnej reklamy, którą musieli oglądać przez minutę. Warto także w pierwszych sekundach pokazać swoje logo, żeby zwiększyć świadomość marki. Albo zrobić prostą, 5 sekundową reklamę, która mówi wszystko jak HERSHEY’S: https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=5XZpEwyDMEE
Reklama w YouTube – morze możliwości [formaty]
Musisz posiadać konto na Google Ads i na YouTube, żeby zacząć tworzyć reklamy. Pamiętaj, że reklamy które chcesz wyświetlać, muszą być dodane na Twój kanał, ale nie muszą być widoczne dla innych.
-
Reklama pomijalna TrueView In-Stream
Jest to najbardziej popularny i najczęściej wybierany format. Może wyświetlać się w filmach na YouTube oraz w witrynach i aplikacjach sieci reklamowej Google. Po 5 sekundach odbiorca może pominąć reklamę. Minimalnie musi trwać 12 sekund, a maksymalnie 3 minuty, aczkolwiek najbardziej optymalna długość reklamy i zalecana przez YouTube to 30 sekund. W tym przypadku zapłacisz, jeśli użytkownik zobaczy 30 sekund materiału wideo lub całość jeśli jest krótszy. Pojawia się przeważnie na początku odtwarzanego filmu, ale także w środku i pod koniec.
-
Reklama In-Stream produktowa
W kampaniach produktowych możesz wzbogacić reklamę In-Stream o elementy interaktywne, które pokierują odbiorców bezpośrednio do produktów. Najpierw jednak musisz połączyć swoje konto Google Ads z Google Merchant Center, skąd reklama może pobrać dane dotyczące produktów. Aż prosi się, żeby wykorzystać to rozwiązanie w kampanii Twojego sklepu e-commerce.
-
Reklama w wyszukiwarce YouTube TrueView Discovery
Tego formatu używa się, aby promować film, gdy użytkownicy odkrywają nowe treści, np. obok filmów w YouTube, w wynikach wyszukiwania w YouTube lub na stronie głównej YouTube na komórki. Reklama składa się z tekstu i obrazu miniatury zaczerpniętego z wideo. Rozmiar oraz wygląd reklamy może się różnić w zależności od miejsca wyświetlania. Gdy odbiorca kliknie w reklamę zostanie przeniesiony do wideo na naszym kanale, dlatego też film nie ma limitu długości. Zapłacimy za kliknięcie użytkownika w promowany link.
-
Reklama TrueView In-Stream niepomijalna
Wyświetli się przed filmem, w jego trakcie lub po jego zakończeniu. Widzowie nie mają możliwości pominięcia reklamy, dzięki czemu możesz im pokazać cały komunikat. Tego formatu warto użyć, gdy chcesz przedstawić widzom całą wiadomość. Jej długość to maksymalnie 15 sekund, a zapłacisz według stawki kosztu tysiąca wyświetleń (CPM)
-
Bumpery reklamowe bez pominięcia
Bumpery reklamowe to krótki format reklamy wideo zaprojektowany tak, by umożliwić dotarcie do większej liczby klientów i zwiększenie świadomości marki. Warto stosować ten format, gdy chcemy dotrzeć do dużej liczby osób w krótkim czasie, z zapadającym w pamięć przekazem. Bumpery reklamowe najczęściej wyświetlają się w tzw. przerywniku. Widzowie nie mają możliwości pominięcia reklamy. Bumpery reklamowe mogą trwać maksymalnie 6 sekund. Zapłacisz według stawki CPM, czyli za każde 1000 wyświetleń reklamy.
-
Reklama w YouTube sekwencyjna
Ten rodzaj kampanii wideo cechuje się formą typu „storytelling”. Pozwala użyć większości dostępnych formatów reklam. Ustawiamy w nim kilka obrazów wideo w określonej sekwencji, w jakiej użytkownik ma je oglądać. Kampania, dzięki takiej specyfikacji, przybiera formę opowiadania historii. Każdy z tych kroków należy traktować jak kolejny rozdział opowieści o promowanym produkcie czy marce. Kampania tego typu może wykorzystać reklamy In-Stream (pomijalne i nie pomijalne), Bumper Ads (w przerywniku) lub wymieszać kombinację obu tych form.
-
Reklama Masthead
Cross Screen Video Masthead – reklama, która pojawia się na głównej stronie YouTube. Można wykupić ją na cały dzień, więc każdy kto wtedy wejdzie na stronę, zobaczy tę reklamę. Koszty w 2019 dochodziły do 86 tys. złotych, reklamy wyświetlały się ok. 40-50 mln razy, a unikalnych użytkowników mogło być nawet 6,5 mln. Pamiętaj, że ten typ reklamy wymaga finalizacji sprzedaży najpóźniej 22 dni przed emisją.
Jednak od lipca tego roku dostępna jest jej inna wersja z możliwością rozliczania się w systemie CPM. Zaznaczyć trzeba, że minimalna wartość zakupu to 30 000 zł za kampanię. Rozlicza się w związku z określeniem grupy docelowej. 8 zł* – Run of Network – jest tu możliwy capping, geotargeting i języki. 10 zł* za określenie demograficzne, czyli płeć, wiek + capp, geo i języki. Można także wybrać targeting na zainteresowania, urządzenia oraz parental status, ale za każdą opcję dopłaca się 2 zł*
*za każde 1000 wyświetleń
-
Reklama Out-Stream
Format stworzony, by zwiększyć zasięg reklam, bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów. Jest to reklama wideo na urządzenia mobilne. Zaczyna odtwarzać się z wyłączonym głosem. Odbiorcy klikają w film, aby włączyć głos. Zapłacisz tylko wtedy, kiedy więcej niż połowa reklamy jest widoczna na ekranie przez co najmniej dwie sekundy (system vCPM). Jeden szablon reklamy może wyświetlać się w wielu miejscach, takich jak aplikacje mobilne jako banery, reklamy pełnoekranowe, reklamy in-feed, natywne, także w trybie pionowym. Długość analogiczna jak w przypadku In-Stream. Jak na razie jest odtwarzana w witrynach partnerów i aplikacjach Google, na YouTube nie jest jeszcze dostępna.
Wiemy, że tego rodzaju promocja marki jest dobrze odbierana przez użytkowników i może więcej! Zobacz jakie efekty uzyskaliśmy w kampanii promującej Koalicję Miast podczas Europejskiej Stolicy Kultury zorganizowanej we Wrocławiu.
Reklama w YouTube – podsumowanie
Nie musisz być znawcą i wybitnym reżyserem życia, żeby zaplanować, nakręcić i wypromować dobrą reklamę. Bezpłatnie możesz to zrobić na portalach takich jak fiverr.com czy lumen5.com. Jeśli jednak nie chcesz sam zabierać się za kręcenie filmu, możesz zlecić to agencjom marketingowym. Już 87% z nich używa wideo jako własnego narzędzia marketingowe. Z badań Aberdeen wynika, że marketerzy, którzy w kampaniach korzystają z wideo, zwiększają przychody o 49% szybciej niż Ci, którzy go nie wykorzystują! Twierdzą także, że wideo reklama zapewnia dobry zwrot z inwestycji. A 87% z nich promuje kampanie właśnie na YouTube, dzięki któremu pozyskują klientów w niższym koszcie. Czy potrzebujesz lepszego zapewnienia, że warto zainwestować w reklamę wideo, która niesie za sobą same plusy?