Zacznijmy od tego, że zarówno użytkownicy, jak i sprzedawcy przestają traktować Black Friday wyłącznie jako jednodniowe święto okazji zakupowych. Oczywiście ostatni piątek listopada to zgodnie z amerykańską tradycją czas największych wyprzedaży w roku i początek przygotowań do świąt Bożego Narodzenia, ale w e-commerce właściwie normą stają się już akcje pt. Black Weekend, Black Week, a nawet Black Month. Właściciele e-commerce’ów chcą w maksymalnym stopniu wykorzystać potencjał, jaki daje Czarny Piątek, a sami klienci i łowcy okazji chętniej korzystają z przygotowanych przez sklepy weekendowych ofert. Jak w takim razie przygotować swój sklep internetowy na Black Friday?
Zacznij od podstaw
W związku z tym, że Czarny Piątek z każdym rokiem zyskuje na popularności, rośnie konkurencja wśród sprzedawców, ale też zwiększa się świadomość konsumentów. Jeśli dodamy do tego fakt, że w internecie można szybko zweryfikować atrakcyjność ofert albo od razu skorzystać z porównywarki cen, jasne się stanie, dlaczego przemyślana strategia marketingowa na Black Friday jest tak istotna. Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania zwiększające sprzedaż, zwróć uwagę na następujące kwestie:
- Przygotuj asortyment, który zostanie objęty promocją. Możesz w tym celu wykorzystać wyniki sprzedażowe z poprzedniego roku lub poddać analizie bieżącą sprzedaż. Proponuj klientom towar, którego faktycznie poszukują.
- Zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć ze swoją ofertą. Czarny Piątek to doskonały moment, aby docenić dotychczasowych klientów. Specjalne kody rabatowe umieszczone w newsletterze lub wcześniejszy dostęp do promocji dla użytkowników aplikacji to tylko niektóre pomysły na zapunktowanie u lojalnych kupujących.
- Oszacuj budżet, który zamierzasz przeznaczyć na kampanie online. Pamiętaj, że w czasie Black Friday nie tylko ty chcesz promować swoje akcje rabatowe w sieci. Większa konkurencja oznacza wyższe koszty reklam rozliczanych w modelu CPC (za klik). Przeanalizuj, które kanały dotarcia do klientów są dla twojego biznesu najbardziej efektywne i zainwestuj w nie dodatkowe środki.
Zaplanuj skuteczną kampanię Google Ads
Listopad dla większości specjalistów CPC jest kluczowym miesiącem w roku. Bez względu na to, czy prowadzisz kampanie Google Ads samodzielnie, czy zlecasz je firmie zewnętrznej, zadbaj o to, aby działania na Black Friday zostały przygotowane zgodnie z wcześniej zaplanowaną strategią. Najważniejsze, o czym musisz pamiętać:
- Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę. Czarny Piątek jest na tyle gorącym okresem, że w tym czasie rośnie liczba zainteresowanych kampaniami w Google Ads. Należy się więc liczyć z dłuższym czasem oczekiwania na zatwierdzenie reklam. Dodatkowo, któraś z kreacji może zostać odrzucona. Uwzględnij to w swoim harmonogramie.
- Dobrze zoptymalizuj budżet. Jeśli planujesz przedłużyć akcje rabatowe na Black Weekend, zadbaj o to, aby nie stracić całego budżetu już po pierwszym dniu. Zazwyczaj sprzedawcy przeznaczają dodatkowe środki na działania związane z Czarnym Piątkiem, jednak jeżeli zamierzasz korzystać ze standardowego budżetu, wstrzymaj się z uruchomieniem kampanii do końca listopada i nie rozciągaj ich na cały miesiąc.
- Pamiętaj o przygotowaniu strony internetowej. Dla użytkowników internetu nie ma nic bardziej irytującego niż przejście z reklamy na stronę i stwierdzenie, że oferta w witrynie nie odpowiada treści reklamy. Dobrym rozwiązaniem jest kierowanie reklam Google Ads na przygotowany wcześniej landing page. Wówczas klienci mogą szybko sprawdzić promocje na Black Friday i wygodnie złożyć zamówienie.
- Wykorzystaj wszystkie miejsca na reklamę. Panel Google Ads jest zintegrowanym narzędziem, które pozwala umieszczać reklamy nie tylko w wyszukiwarce. Dobrym sposobem na zwiększenie widoczności brandu i przyciągnięcie nowych klientów jest przygotowanie kampanii w sieci reklamowej (tzw. display). Właściciele sklepów internetowych mogą również korzystać z opcji Google Shopping, czyli reklam w wyszukiwarce zawierających zdjęcia produktów. Zadbaj o porzucone koszyki. Podczas Black Friday użytkownicy sieci szukają najlepszych ofert, dlatego odwiedzają dziesiątki, a nierzadko setki stron, zanim podejmą decyzję zakupową. W tym okresie warto szczególnie zadbać o tych klientów, którzy z jakiegoś powodu nie sfinalizowali transakcji. Przygotuj z możliwie największym wyprzedzeniem listy remarketingowe i zaplanuj strategię dotarcia do tych osób, które porzuciły swój koszyk.
Nie zapominaj o użytkownikach Facebooka
Odpowiednio przygotowane i zoptymalizowane kampanie w Google Ads to dopiero początek działań, które pomogą ci zwiększyć sprzedaż podczas Black Friday. Drugim, równie chętnie wykorzystywanym przez właścicieli e-commerce’ów narzędziem, są reklamy na Facebooku. Dzięki nim możesz z jednej strony zwiększyć zasięgi w swojej witrynie, z drugiej strony natomiast – realnie wpłynąć na wzrost zysków. Podobnie jak w przypadku Google Ads, podczas Black Friday stawki za reklamę na Facebooku będą wyższe (wzrost konkurencji), dlatego uwzględnij to w swoim budżecie. Nie zapomnij też o niestandardowych kreacjach reklamowych i odpowiednim targetowaniu reklam. Im bardziej zaangażujesz potencjalnych klientów, tym większa szansa, że skorzystają z promocji, które znajdą na twojej stronie.