Zamów bezpłatny audyt konta Google Ads i wyciśnij więcej sprzedaży i leadów onlineDowiedz się więcej

Pokaż wszystkie () Juice w wolnych chwilach (23) Juicy Case Studies (9) Orange Breaking News (51)

25/07/2023

Wymiary niestandardowe w GA4

Czym są wymiary niestandardowe?
Są to cechy lub atrybuty zdarzeń, które możemy śledzić na stronie internetowej. Mogą to być np. atrybuty produktów, użytkowników, czy stron internetowych.

 

 

Wymiary niestandardowe to dodatkowe wymiary, które użytkownik może dodać w narzędziu Google Analytics. Dzięki nim możemy tworzyć szczegółowe raporty, dostosowane do indywidualnych potrzeb biznesowych klienta. Wymiary niestandardowe pomagają nam lepiej zrozumieć, co się dzieje na stronie internetowej, gdzie i dlaczego pewne zdarzenia mają miejsce. W Google Analytics 4 wymiary niestandardowe znajdują się w kolumnie “Usługa” pod nazwą “Definicje niestandardowe”.

 

Zakres – zdarzenie/użytkownik/produkt


W GA4, niestandardowe wymiary można podzielić na 3 kategorie:

  • zakres zdarzenia
  • zakres użytkownika
  • zakres produktu

Wymiary niestandardowe o zakresie zdarzenia są używane do opisywania konkretnych zdarzeń i mierzenia ich wartości. Są one powiązane bezpośrednio z danym zdarzeniem i dostarczają szczegółowych informacji na jego temat.

Zakres użytkownika służy do opisu użytkownika, który wywołał konkretne zdarzenie. Dają nam informacje na temat właściwości użytkownika, które wpływają na wystąpienie zdarzenia.

Z kolei zakres produktu opisuje wszystkie parametry, które dotyczą produktów w sklepie e-commerce.

Tworzenie definicji niestandardowych w GA4 z wykorzystaniem GTM

W GA4 proces konfiguracji wymiarów niestandardowych jest o wiele prostszy niż było to w Universal Analytics. Wystarczy wysłać parametr zdarzenia (wraz ze zdarzeniem), np. za pomocą GTM i skonfigurować go w GA4 jako wymiar niestandardowy.

Przejdźmy przez przykładową konfigurację definicji niestandardowej.

Klient na stronie w zakładce kontaktowej ma bardzo dużo adresów e-mail osób do kontaktu z różnych regionów. Aby nie konfigurować zdarzeń do kopiowania i kliknięcia w każdy e-mail osobno (ale nadal mieć wiedzę w jakie adresy e-mail klikają użytkownicy) skonfigurowaliśmy definicję niestandardową pod skopiowany adres e-mail.

Zaczęliśmy od konfiguracji tagu pod zdarzenie kopiowania adresu e-mail i dodaliśmy parametr “adres_mail”, który z warstwy danych przekazywał informacji o tekstu maila, który został kliknięty lub skopiowany.

Raport w zakładce Eksplorowanie pokazuje, w jakim dniu i o której godzinie użytkownik skopiował lub kliknął w konkretny adres e-mail.

Chcesz poznać tajemnice i zakamarki Google Analytics 4? Zapisz się na nasze szkolenie!

Zapisz się

Przykłady użycia wymiarów niestandardowych

Dzięki wykorzystaniu wymiarów niestandardowych w GA4, możemy uzyskać bardziej precyzyjne i spersonalizowane raporty, które są dostosowane do naszych konkretnych potrzeb biznesowych.

W analogiczny sposób można skonfigurować inne wymiary niestandardowe, jak np.:

  • śledzenie URL linków wychodzących
  • wewnętrzne kliknięcia w adresy URL
  • ID/nazwy przycisków CTA
  • typ użytkownika (zalogowany/niezalogowany)
  • informacja czy użytkownik jest zalogowany czy nie
  • wyszukiwane słowa w witrynie
  • tytuł video
  • czy użytkownik dodał do koszyka/nie dodał do koszyka
  • autor artykułu na blogu
  • liczba znaków artykułu

Wymienione przykłady to tylko wierzchołek góry lodowej – możliwości zastosowania niestandardowych wymiarów są praktycznie nieograniczone. Zapoznanie się z tym narzędziem i eksperymentowanie z różnymi wymiarami pozwoli nam lepiej zrozumieć nasze dane analityczne i podjąć bardziej świadome decyzje marketingowe.

 

Zobacz jak konfiguracja danych w GA4 pomogła firmie Concordia Design dotrzeć do 135 tys. osób zainteresowanych ofertą! Czytaj więcej

Bądź na bieżąco

Zastanawiasz się jak prowadzić działania online przynoszące przychody?

Skontaktuj się z nami
Bądź na bieżąco
wymiary-niestandardowe-w-ga4-orange-juice-praktyczne-strategie-obecnoci-w-internecie-marketing-internetowy-orange-jucie-to-wicej-ni-agencja-google-szkolenia-analityka-ux-mobile-social-sprawd