Wymiary niestandardowe to dodatkowe wymiary, które użytkownik może dodać w narzędziu Google Analytics. Dzięki nim możemy tworzyć szczegółowe raporty, dostosowane do indywidualnych potrzeb biznesowych klienta. Wymiary niestandardowe pomagają nam lepiej zrozumieć, co się dzieje na stronie internetowej, gdzie i dlaczego pewne zdarzenia mają miejsce. W Google Analytics 4 wymiary niestandardowe znajdują się w kolumnie “Usługa” pod nazwą “Definicje niestandardowe”.
Zakres – zdarzenie/użytkownik/produkt
W GA4, niestandardowe wymiary można podzielić na 3 kategorie:
- zakres zdarzenia
- zakres użytkownika
- zakres produktu
Wymiary niestandardowe o zakresie zdarzenia są używane do opisywania konkretnych zdarzeń i mierzenia ich wartości. Są one powiązane bezpośrednio z danym zdarzeniem i dostarczają szczegółowych informacji na jego temat.
Zakres użytkownika służy do opisu użytkownika, który wywołał konkretne zdarzenie. Dają nam informacje na temat właściwości użytkownika, które wpływają na wystąpienie zdarzenia.
Z kolei zakres produktu opisuje wszystkie parametry, które dotyczą produktów w sklepie e-commerce.
Tworzenie definicji niestandardowych w GA4 z wykorzystaniem GTM
W GA4 proces konfiguracji wymiarów niestandardowych jest o wiele prostszy niż było to w Universal Analytics. Wystarczy wysłać parametr zdarzenia (wraz ze zdarzeniem), np. za pomocą GTM i skonfigurować go w GA4 jako wymiar niestandardowy.
Przejdźmy przez przykładową konfigurację definicji niestandardowej.
Klient na stronie w zakładce kontaktowej ma bardzo dużo adresów e-mail osób do kontaktu z różnych regionów. Aby nie konfigurować zdarzeń do kopiowania i kliknięcia w każdy e-mail osobno (ale nadal mieć wiedzę w jakie adresy e-mail klikają użytkownicy) skonfigurowaliśmy definicję niestandardową pod skopiowany adres e-mail.
Zaczęliśmy od konfiguracji tagu pod zdarzenie kopiowania adresu e-mail i dodaliśmy parametr “adres_mail”, który z warstwy danych przekazywał informacji o tekstu maila, który został kliknięty lub skopiowany.
Raport w zakładce Eksplorowanie pokazuje, w jakim dniu i o której godzinie użytkownik skopiował lub kliknął w konkretny adres e-mail.
Chcesz poznać tajemnice i zakamarki Google Analytics 4? Zapisz się na nasze szkolenie!
Przykłady użycia wymiarów niestandardowych
Dzięki wykorzystaniu wymiarów niestandardowych w GA4, możemy uzyskać bardziej precyzyjne i spersonalizowane raporty, które są dostosowane do naszych konkretnych potrzeb biznesowych.
W analogiczny sposób można skonfigurować inne wymiary niestandardowe, jak np.:
- śledzenie URL linków wychodzących
- wewnętrzne kliknięcia w adresy URL
- ID/nazwy przycisków CTA
- typ użytkownika (zalogowany/niezalogowany)
- informacja czy użytkownik jest zalogowany czy nie
- wyszukiwane słowa w witrynie
- tytuł video
- czy użytkownik dodał do koszyka/nie dodał do koszyka
- autor artykułu na blogu
- liczba znaków artykułu
Wymienione przykłady to tylko wierzchołek góry lodowej – możliwości zastosowania niestandardowych wymiarów są praktycznie nieograniczone. Zapoznanie się z tym narzędziem i eksperymentowanie z różnymi wymiarami pozwoli nam lepiej zrozumieć nasze dane analityczne i podjąć bardziej świadome decyzje marketingowe.
Zobacz jak konfiguracja danych w GA4 pomogła firmie Concordia Design dotrzeć do 135 tys. osób zainteresowanych ofertą! Czytaj więcej