Pokaż wszystkie () Juice w wolnych chwilach (22) Juicy Case Studies (9) Orange Breaking News (50)

13/07/2023

Tożsamość użytkownika, czyli jak GA4 mierzy dane o użytkownikach na różnych platformach

Ścieżka zakupowa użytkownika w ostatnich latach stała się jeszcze bardziej złożona i wieloetapowa.  Klienci często angażują się w interakcje z firmami na różnych urządzeniach i platformach, poszukując informacji, porównując produkty oraz przeprowadzając badania przed dokonaniem ostatecznego zakupu.  Z tego powodu kluczowe jest zrozumienie, że użytkownik może odwiedzać Twoją stronę z różnych urządzeń.

Przykładamy coraz większą wagę do ciągłości doświadczenia użytkownika, niezależnie od urządzenia, z którego korzystają. Dlatego właśnie Google Analytics 4 (GA4) oferuje zaawansowane metody, które pozwalają nam śledzić użytkownika na różnych urządzeniach i zintegrować ich interakcje w jedną spójną ścieżkę.

Użytkownik może na przykład rozpocząć przeglądanie Twojej strony internetowej na smartfonie podczas przerwy w pracy, dodać produkty do koszyka, a następnie kontynuować zakupy na laptopie w domu. Może też wyszukiwać informacje o Twojej marce na tabletach lub przeglądać recenzje na smart TV. Ta elastyczność w korzystaniu z różnych urządzeń sprawia, że śledzenie ścieżki zakupowej staje się bardziej skomplikowane.

Dzięki wykorzystaniu metod GA4, takich jak: User-ID, Google Signals, identyfikator urządzenia i modelowanie, możemy integrować te interakcje z różnych urządzeń i platform w jedną spójną historię. Pozwala nam to lepiej zrozumieć, jakie są preferencje i nawyki użytkowników na przestrzeni całej ich drogi zakupowej.

W Universal Analytics domyślnie dane wyświetlane były zgodnie z metodą “zależne od urządzenia”, chyba że zostało wdrożone User ID/Google Signals. W GA4 automatycznie zaznaczona jest metoda “Mieszana”, która ocenia user ID, Google Signals, identyfikator urządzenia i modelowanie danych.

Czym jest i na czym polega User ID?

Funkcja User-ID umożliwia powiązanie własnych identyfikatorów z poszczególnymi użytkownikami, dzięki czemu możesz łączyć ze sobą ich działania podejmowane w ramach różnych sesji oraz na różnych urządzeniach i platformach.

Analytics interpretuje każdy identyfikator użytkownika jako osobnego użytkownika, co zwiększa dokładność podawanej liczby użytkowników i zapewnia Ci pełniejszy obraz relacji odbiorców z Twoją firmą.

Aby wdrożyć User-ID należy zweryfikować, czy w warstwie danych jest już unikalne ID użytkownika (być może już zostało to wdrożone przez programistę lub przez sklep). Jeżeli nie ma takiego parametru należy skontaktować się z programistą, który będzie w stanie przekazać dane po zalogowaniu użytkownika o jego unikalnym user id.

Jak wykorzystać funkcję User ID? Możemy porównać zalogowanych i niezalogowanych użytkowników korzystając z wymiaru “Zalogowano za pomocą ID użytkownika”

 

Jeśli korzystasz z funkcji User-ID, Analytics uwzględnia tylko identyfikator użytkownika i identyfikator ostatniego urządzenia powiązanego z danym zalogowanym użytkownikiem.

Jeśli nie korzystasz z funkcji User-ID, Analytics uwzględni w eksportowanych do Google Ads informacjach o odbiorcach wszystkie identyfikatory urządzeń i użytkowników.

A co przed zalogowaniem i po zalogowaniu?

Czasami użytkownicy wywołują zdarzenia w Twojej witrynie lub aplikacji przed zalogowaniem się lub po wylogowaniu.

W pierwszym przypadku Analytics używa identyfikatora sesji, aby powiązać tę sesję z identyfikatorem użytkownika przesłanym, kiedy użytkownik się zaloguje.

W drugim przypadku, gdy użytkownik się wyloguje, Analytics przestaje przypisywać kolejne zdarzenia do tego identyfikatora.

 

Chcesz poznać wszystkie zakamarki GA4? Zapisz się na szkolenie!

Zapisz się

 

Jak działa Google Signals?

Funkcja Google Signals wykorzystuje dane pochodzące od użytkowników zalogowanych w Google. Gdy dane z Google Signals są dostępne, Analytics łączy zgromadzone dane o zdarzeniach wywołanych przez użytkowników z kontami Google zalogowanych użytkowników, którzy zgodzili się na udostępnianie takich informacji.

Aby uwzględniać w raportach dane Google Signals, potrzebujesz co miesiąc średnio 500 użytkowników dziennie na usługę.

Google Signals nie obsługuje urządzeń z iOS w wersji 14 lub nowszej.

Aby zbierać dane w Google Signals należy wejść do ustawień danych -> gromadzenie danych i zaznaczyć opcję zbierania danych w tej usłudze.

 

Natomiast Google Signals posiada również kilka wad:

  • nie ma za dużo informacji o tym, jak dokładnie Google zbiera te dane, jest to wewnętrzny system Google, nie ma konkurencji do zbierania danych na różnych urządzeniach. Nie wiadomo jaka jest dokładność tego systemu.
  • GA4 stosuje próg ilości danych. Progi zapobiegają ustalaniu przez osoby wyświetlające raport lub eksplorację tożsamości poszczególnych użytkowników na podstawie danych demograficznych, zainteresowań i innych sygnałów pochodzących z danych.

Z tego powodu w niektórych raportach można zauważyć, że nie wyświetlają się dane o zdarzeniach i konwersjach, których jest mało.

 

Po ustawieniu metody “Zależne od urządzenia” GA4 nie stosuje progowania i pokazuje się większa ilość danych. Jest to szczególnie ważne, jeśli analizujesz dane małej witryny, w której nie ma ogromnej ilości danych.

 

 

Dużą zaletą opisanych metod przedstawienia danych w GA4 jest fakt, że można je zmieniać wielokrotnie – nie zmienia to jednak danych permanentnie. Każda metoda przedstawia dane w nieco inny sposób, dlatego warto na swoim koncie GA4 przeanalizować dane w tym samym okresie z ustawieniem różnych metod.

Rozumienie tej złożonej ścieżki zakupowej jest niezwykle istotne dla skutecznej analizy danych i lepszego dostosowania strategii marketingowych. Daje nam to możliwość bardziej precyzyjnego targetowania, personalizacji komunikacji oraz optymalizacji doświadczenia użytkownika na różnych urządzeniach.

Zobacz przykład z prawdziwego zdarzenia, gdzie dzięki GA4 pomogliśmy firmie EY zwiększyć liczbę uczestników w wydarzeniach online i udanych rekrutacji o +44%! Czytaj więcej

Bądź na bieżąco

Zastanawiasz się jak prowadzić działania online przynoszące przychody?

Skontaktuj się z nami
Bądź na bieżąco
tosamo-uytkownika-czyli-jak-ga4-mierzy-dane-o-uytkownikach-na-rnych-platformach-orange-juice-praktyczne-strategie-obecnoci-w-internecie-marketing-internetowy-orange-jucie-to-wicej-ni-agencja-google-szkolenia-analityka-ux-mobile-social-sprawd