Wśród sieci Google Display Network możemy rozróżnić dwa rodzaje kierowania:
- Kontekstowe – składające się z kierowania na słowa kluczowe, tematy czy witryny.
- Behawioralne, które dzielimy na zainteresowania i remarketing. Przyjrzyjmy się poszczególnym możliwościom.
Google Display Network – kierowanie kontekstowe
Kierowanie na słowa kluczowe
W przypadku tego kierowania reklamodawca wybiera listę słów kluczowych związanych z interesującym go biznesem. Słowa te następnie są automatycznie wybierane przez system. Wskazuje on odpowiednie dla nich miejsca docelowe powiązane z tematyką dotyczącą tych haseł. Po wyborze konkretnych słów kluczowych (np. „odpoczynek w górach”), reklamy mogą być wyświetlane w różnego rodzaju serwisach, w treści których znajdują się wskazane sformułowania. Dzięki tym informacjom Google przeanalizuje zawartość stron internetowych, zrzeszonych wokół sieci reklamowej, co pozwoli dopasować do nich reklamy. Według najlepszej praktyki jedna grupa reklam powinna być złożona z kilkunastu słów z tej samej dziedziny.
Kierowanie według tematów
Ten typ kierowania kontekstowego polega na wybraniu przez reklamodawcę tematów witryn, które najlepiej korespondują z grupą docelową jego biznesu. Dzięki temu reklama będzie się pojawiać na stronach o tematyce powiązanej z reklamowanym produktem. Tym samym zwiększy dopasowanie kontekstu prezentowanego produktu. Google udostępnia zamkniętą listę tematów, z której właściciel strony wybiera ten najlepiej pasujący do jego działalności. Tę samą listę tematów Google udostępnia reklamodawcy, co pozwala na skuteczne kierowanie reklam i docierania do właściwej ilości witryn. Chodzi o strony w Polsce, ale i w prawie każdym kraju na świecie. Przykładem niech będzie sytuacja, w której sklep z zegarkami posiadający na stanie akcesoria dla mężczyzn firmy Casio, może wyświetlać swoje reklamy na stronach o tematyce „moda męska”.
Kierowanie na miejsca docelowe
Kolejnym ze sposobów jest targetowanie przez reklamodawcę na wybrane przez niego adresy stron docelowych, na których chciałby on wyświetlać swoje reklamy. Przykładowo sklep z obuwiem sportowym, aby trafiać do wybranych odbiorców, może prezentować swoje reklamy graficzne w witrynach sprzedających sportowe akcesoria (np. www.decathlon.pl). Adresem strony docelowej może być nie tylko strona internetowa, ale i aplikacja mobilna czy konkretny materiał video w YouTube.
Google Display Network – kierowanie behawioralne
Kierowanie według zainteresowań
Google na podstawie zachowania użytkownika w internecie w ciągu ostatnich 30 dni przypisuje go do grup użytkowników o podobnych zainteresowaniach. Reklamodawca, który prowadzi sklep rowerowy i chce stosować kierowanie według zainteresowań, może kierować reklamy do takich kategorii zainteresowań jak „Rowery” czy „Kolarstwo”.
Aby dowiedzieć się, jak Google widzi użytkownika, wystarczy wejść w ten odnośnik ustawień personalizacji reklam:
http://www.google.com/ads/preferences/view
Kierowanie demograficzne
W sieci Google Display Network możemy kierować reklamy według grupy wiekowej, płci czy stanu rodziny. Jest to przydatne w przypadku, gdy chce się targetować do konkretnych grup docelowych. Na przykład tylko do osób starszych lub do kobiet. Google określa cechy demograficzne na podstawie odwiedzanych witryn czy podawanych danych na portalach społecznościowych. Ten proces określania cech demograficznych przez Google nie jest jednak w pełni precyzyjny. Z zebranych danych jest on w stanie jedynie sprofilować prawdopodobne cechy użytkownika.
Remarketing
Kolejną metodą kierowania jest remarketing. Gdy internauta odwiedza witrynę jakiejś marki, wówczas przeglądarka zapisuje w pamięci cookies, czyli ciasteczka. Na ich podstawie Google Ads sprawia, że reklama produktu wcześniej odwiedzonej witryny będzie pojawiała się również na innych stronach. Dane zidentyfikowanego użytkownika mogą być przechowywane aż do 540 dni. Z takiego rozwiązania korzystają często m.in. sklepy internetowe.
Kierowanie na urządzenia
To kierowanie umożliwia wyświetlanie reklam użytkownikom konkretnych urządzeń. Możemy kierować na komputery stacjonarne i laptopy, małe urządzenia mobilne (w tym telefony), tablety, telewizory smart TV, konsole do gier i podłączone urządzenia, np. Chromecast. Z roku na rok nowinek technologicznych pojawia się coraz więcej, także prawdopodobnie i tutaj z czasem będzie ukazywać się coraz więcej pozycji. Ta opcja kierowania jest dostępna tylko w kampaniach w sieci reklamowej i kampaniach wideo. Tak więc mogą to być osoby korzystające z telefonów z systemem iOS lub użytkownicy komputerów. Istnieje możliwość skupienia się na użytkownikach konkretnych modeli telefonicznych, a nawet poszczególnych operatorach komórkowych.
Sposobów na wyświetlanie swoich reklam w sieci GDN jest zatem wiele. Kampanie w sieci reklamowej ze względu na brak potrzeby tworzenia obszernych list słów kluczowych mogą jawić się jako łatwiejsze w konfiguracji niż kampanie w sieci wyszukiwania. Aby jednak zrealizować cele związane z danym biznesem, warto przemyśleć w jaki sposób, kiedy i gdzie konkretna grupa korzysta z Intenetu.