Śledzenie połączeń przychodzących
Google oferuje funkcję śledzenia połączeń przychodzących. Jest ona dostępna już od paru lat w Polsce. Dzięki tej funkcji nareszcie możemy odpowiedzieć sobie na pytanie jak bardzo kampanie Google Ads wpływają na telefoniczne zainteresowanie po kliknięciu przez użytkownika w link sponsorowany.
Dzięki wprowadzeniu przez Google numerów przekierowań telefonicznych z reklam i witryny pojawiła się możliwość dokładniejszego mierzenia konwersji za pomocą połączeń telefonicznych i tworzenia dokładnych raportów o statystykach połączeń. Ta opcja będzie dla Ciebie niesamowicie przydatna, jeżeli Twoi klienci często poprzedzają swój wybór zakupu właśnie za pomocą rozmowy telefonicznej.
Co to jest numer przekierowania Google?
Zaznaczenie tej opcji spowoduje, że Google przydzieli Ci dynamiczny nr telefonu
Numer przekierowania Google to dynamiczny numer telefonu przydzielany przez Google, który zastępuje Twój oryginalny numer. Obecne numery telefonu przybierają postać: 800 xxx xxx. A dlaczego jest nam tak potrzebny do śledzenia konwersji z połączeń?
Jak działa mierzenie połączeń telefonicznych?
W momencie gdy potencjalny klient dzwoni lub wysyła SMS-a na ten numer, system Google Ads przekierowuje połączenie na numer telefonu Twojej firmy. Tobie wyświetli się oryginalny numer rozmówcy. Dzięki temu, że połączenie przeszło przez system Google, w szczegółowym raporcie możesz wyświetlić informacje o długości czy datach połączeń i SMS-ów pochodzących z reklam oraz z Twojej witryny. Dzięki tym informacjom będziesz mógł porównać jakość rozmów telefonicznych od użytkowników pochodzących z reklam, a użytkowników, którzy zadzwonili z innego źródła. Dowiesz się czy osoba, która zadzwoniła z reklamy w sieci wyszukiwania jest bardziej zmotywowana do rozmów niż osoba, która trafiła na stronę z reklam produktowych. Takie dane pozwolą Ci dostosować kampanię, jak i inne działania pod użytkowników, którzy są najmocniej zainteresowani danym produktem lub usługą.
Pamiętaj jednak, że numery przypisywane są dynamicznie, co oznacza że nie masz jednego przypisanego na stałe numeru.
Standardowo kliknięcie w przycisk „Zadzwoń” na telefonie związane jest z opłatą jak za kliknięcie w reklamę. Natomiast, korzystając z numeru dynamicznego, nie będziesz musiał martwić się dodatkowymi kosztami.
Wybranie źródeł połączeń telefonicznych, jakie chcesz śledzić
Opcje mierzenie konwersji z połączeń
Istnieją 2 opcje zmierzenia konwersji z połączeń.
- Pierwsza opcja to mierzenie połączeń telefonicznych, które nastąpiły bezpośrednio z reklam w wyszukiwarce (z rozszerzeń reklam lub reklamy typu „tylko połączenie). Gdybyś mógł mierzyć tylko te połączenia, nie miałbyś pełnego obrazu o swoich potencjalnych klientach. Wiele z nich dzwoni w inny sposób niż z powodu reklamy.
- Druga opcja to mierzenie połączeń bezpośrednio z witryny. Funkcja ta powstała w sytuacji, kiedy klient zadzwoni po wejściu w zakładkę Kontakt na Twojej witrynie.
Konwersje telefoniczne z reklam (rozszerzenia połączeń lub reklamy typu „tylko połączenie”)
Konwersje z tego rodzaju pojawiają się wtedy, kiedy użytkownik kliknie w numer telefonu w rozszerzeniu połączeń na telefonie komórkowym lub przepisze numer przekierowania Google, jeśli reklama wyświetli się mu na komputerze.
Przykład widoczności nr telefonu w reklamie w wyszukiwarce Google
Aby włączyć śledzenie tego typu konwersji musisz skonfigurować opcje rozszerzeń połączeń. Podczas tworzenia rozszerzeń połączeń włącz opcję raportu połączeń telefonicznych.
Konfiguracja rozszerzenia połączenia
Konwersje telefoniczne z witryny
Potencjalny klient po zobaczeniu Twojej reklamy wchodzi na stronę, do której kieruje. Czyta ofertę, informacje o firmie, cennik, a następnie udaje się do zakładki Kontakt. Jeśli będzie chciał do Ciebie zadzwonić, kliknie na telefonie komórkowym lub ręcznie wybierze numer. W takiej sytuacji także możesz liczyć na otrzymanie możliwości mierzenia połączeń.
Konfiguracja tej opcji jest nieco bardziej skomplikowana. Jest ona możliwa poprzez specjalną modyfikację kodu witryny. Trzeba mieć również skonfigurowane rozszerzenia połączeń i zaznaczoną opcję raportów.
Konfiguracja źródła konwersji, w której możesz włączyć śledzenie połączeń telefonicznych z witryny
Aby utworzyć możliwość śledzenia połączeń z witryny trzeba dodać konwersję w Google Ads (menu Narzędzia) i wybrać źródło „Połączenia telefoniczne”. Po utworzeniu pojawi się nam specjalny TAG konwersji, który będziesz musiał umieścić w kodzie swojej strony.
Warto pamiętać, że w tej sytuacji Google zastrzega sobie możliwość nie wyświetlania numeru za każdym razem po kliknięciu w reklamę. Jest więc inaczej niż w rozszerzeniach połączeń, gdzie numer przekierowania Google pojawia się za każdym razem.
Podsumowanie
Podsumowując odpowiem na pytanie, które z pewnością chodzi Ci po głowie…
Dlaczego w ogóle mierzenie połączeń telefonicznych w Google Ads jest warte zachodu?
- Możesz zobaczyć czy Twoje reklamy działają na użytkowników i generują połączenia oraz jakie słowa kluczowe generują połączenia przychodzące
- Możesz zbierać cenne dane o Twoich potencjalnych klientach, takie jak czas trwania rozmowy i kod kierunkowy osoby, która dzwoni. Dzięki takim informacjom dotyczącym połączeń możesz lepiej optymalizować stawki za kliknięcie.
- Numery przekierowania Google to bardzo dobry sposób, aby efektywniej monitorować i optymalizować reklamy Google Ads. Dzięki temu oszczędzasz pieniądze i masz więcej klientów.