Jednak w dywersyfikacji chodzi głównie o to, aby w możliwie krótkim czasie uzyskać stabilizację na rynku oraz rozwinąć firmę długofalowo. Ważne jest stworzenie strategii działań. Jak to wygląda w praktyce? W firmie pojawia się więcej obszarów działalności – zwiększenie asortymentu, kanałów sprzedaży, zdobycie nowych odbiorców. Wszystko to może przynieść efekty.
4 rodzaje dywersyfikacji
Dywersyfikację można sklasyfikować (jako pierwszy dokonał tego H.I.Ansoff – rosyjski matematyk i ekonomista).
Rozróżniamy:
Dywersyfikacja koncentryczna, która polega na modyfikacji dotychczasowej oferty marki w niewielkim stopniu, horyzontalna, skupiająca się na stałych klientach, ale proponująca im nowe rozwiązania, konglomeratowa – oferta marki staje się szersza, pojawiają się produkty, które nie związane w żaden sposób z tymi wcześniejszymi oraz dywersyfikacja wertykalna – dana marka ma produkt X i uruchamia kolejne kanały sprzedaży i dystrybucji.
Cele, które przynoszą efekty
Głównymi celami jest rozwój firmy, ekonomiczne podejście i umocnienie pozycji na rynku, wśród konkurencji. Czyli podsumowując firma skupia się na:
- Zwiększeniu zysków w krótkim czasie
- Rozwoju przedsiębiorstwa
- Otwarciu się na nowe rynki
- Budowaniu pozytywnego wizerunku firmy
- Zwiększeniu jej wartości
Ważne jest, aby nie spocząć na laurach i nie zamykać się na szeroką gamę rozwiązań. Trzeba brać pod uwagę różne okoliczności, ponieważ nie zawsze firma przyniesie same zyski.
Metoda Quick Wins
Technika zarządzania Quick Wins (szybkie wygrane) współgra z dywersyfikacją. Polega ona na szybkim wprowadzaniu w życie nowych i drobnych rozwiązań. Zmiany te nie wymagają dużego nakładu pracy. Dzięki metodzie Quick Wins możliwe jest osiągnięcie wcześniej układanego planu.
Natychmiastowe działanie może przynieść spore efekty. Nie bez powodu mówi się, że często szybkie i nieprzemyślane decyzje okazują się tymi najskuteczniejszymi.
Dobre przykłady to np. zmiana ceny produktu na mniejszą, wyłączenie kampanii reklamowej, która nie przynosi rezultatu, albo odwrotnie, kiedy przynosi efekty przedłużenie jej, czy też zmiana treści w kanałach SM. Wszystko to, da się zrobić w krótkim czasie.
Systemy reklamy samoobsługowej dają możliwość przetestowania rentowności źródła ruchu stosunkowo szybko. Nie trzeba daleko szukać, wystarczy rozpocząć działania chociażby tu: Google, Bing, Facebook, Twitter, LinkedIn, Allegro.
Orange Juice daje możliwość szybkiego działania – reklamy Google Ads, Facebook Ads, czy też Allegro Ads pozwolą na zwiększenie zasięgów i dotarcie do szerokich grup odbiorców. Warto testować nowe rozwiązania.
Wyzwania i oczekiwania
Choć pojęcie dywersyfikacji może wydawać się skomplikowane to okazuje się, że dla firmy ma duże znaczenie zarówno w kontekście finansowym, rozwojowym, jak i wizerunkowym. Warto postawić na zróżnicowanie swoich działań i dzięki temu zyskać.
Na pewno dla wielu sporym wyzwaniem jest podzielenie uwagi na wiele źródeł i szersze spojrzenie na rynek oraz większą skalę – wiąże się to także z szerszą grupą odbiorców i ich obsługą. Takie działania trudno wykonać w pojedynkę, dlatego warto skorzystać z pomocy specjalistów.
-> www.orangejuice.pl