Najbliższe szkolenie Google Ads: 17-18 września 2019 r.Dowiedz się więcej

Pokaż wszystkie () Juice w wolnych chwilach (15) Juicy Case Studies (3) Orange Breaking News (18)

Dopasowania słów kluczowych Google Ads

01/12/2017

Podczas tworzenia Google Ads istotna jest świadomość grupy docelowej i odpowiedzenie sobie na pytania: kto jest naszym klientem, do kogo kierowane są reklamy? Każda kampania ma określony budżet, a wyświetlanie reklam zbyt dużej ilości użytkowników niezainteresowanych naszą ofertą jest gwarancją zmarnowania go. Aby temu zaradzić warto pamiętać, że jedną z podstawowych zasad optymalizacji kampanii jest stosowanie dopasowań słów kluczowych, które mają za zadanie określić, w jakim stopniu słowo kluczowe ma być zgodne z wyszukiwanym przez użytkownika hasłem.

Dopasowania słów kluczowych Google Ads

TYPY DOPASOWANIA SŁÓW KLUCZOWYCH

 

Dopasowanie przybliżone

Domyślnym typem dopasowania, jakie oferuje użytkownikom Google Ads, jest dopasowanie przybliżone. Nie posiada ono dodatkowych znaków szczególnych używanych na początku i końcu słowa kluczowego. Reklamy wyświetlą się na zapytanie użytkownika uwzględniające synonim, literówki, błędy ortograficzne i inne.

  • Przykładowo, gdy naszym słowem kluczowym jest reklama internetowa, a użytkownik wpisze w wyszukiwarkę kolejno trzy poniższe frazy, reklama wyświetli się za każdym razem.

Modyfikator dopasowania przybliżonego

Jest to zmodyfikowana wersja dopasowania przybliżonego, w której poprzedza się intersujące nas słowo znakiem „+”. Modyfikator dopasowania przybliżonego zawęża wyświetlanie reklam. Pojawiają się one tylko wtedy, gdy są bardzo zbliżone do frazy podstawowej. Synonimy są natychmiast blokowane.

  • Przykładowo, gdy naszym słowem kluczowym jest „+marketing w internecie”, frazy takie jak „promocja w internecie” czy „reklama w internecie” nie spowodują wyświetlenia reklamy. Innymi słowy w zapytaniu użytkownika musi znaleźć się słowo, przed którym stoi znak „+”.

Dopasowanie do wyrażenia

Ten rodzaj dopasowania jest oznaczany cudzysłowem. W przypadku tego wyrażenia reklamy będą się wyświetlać w wynikach wyszukiwania słów podobnych do frazy podstawowej. Mogą zawierać dodatkowe słowa przed lub po wyrażeniu.

  • Przykładowo, gdy naszym słowem kluczowym są „szkolenia wrocław”, taka fraza jak „kursy w mieście” nie spowoduje wyświetlenia reklamy.

Dopasowanie ścisłe

Najbardziej restrykcyjny typ dopasowania w reklamach Google Ads. Reklamy będą się wyświetlać na dokładnie dopasowane hasła i jego zbliżone odmiany, np. liczba pojedyncza/mnoga. Od niedawna wyświetlenie reklamy tekstowej Google Ads będzie zależało także od kontekstu wyszukiwania, dlatego możliwe jest że reklamy wyświetlą się na synonimy i parafrazy wyszukiwanego hasła, jeśli kontekst pozostanie ten sam. Aby zastosować to dopasowanie należy zamknąć frazę kluczową w nawiasie kwadratowym „[]”.Dopasowanie ścisłe daje największą kontrolę nad tym, kto widzi reklamę, i może skutkować wyższym współczynnikiem klikalności (CTR) w porównaniu do innych dopasowań.

  • Przykładowo, gdy naszym słowem kluczowym są [zakupy internetowe] takie frazy jak „tanie zakupy internetowe” czy „zakupy w sklepie online” reklama nie zostanie wyświetlona.

Wykluczające słowa kluczowe

Przy tworzeniu kampanii Google Ads powinniśmy zadbać o to, by nasz budżet nie był niepotrzebnie wydawany. Stosowanie wykluczających słów kluczowych powoduje, że reklamy nie wyświetlają się po wpisaniu nietrafionych słów kluczowych. Właściwe wykluczenie niechcianych fraz przyczynia się do znacznego wzrostu wejść na stronę osób, które są zainteresowane naszą ofertą.

Aby zastosować tę metodę, należy przed słowem kluczowym umieścić znak „-”. Zastosowanie słów wykluczających jest konieczne, jeśli w swojej grupie reklam stosujemy słowa w innym dopasowaniu niż dopasowanie ścisłe. Wykluczające słowa kluczowe, w zależności od tego jak bardzo mają ograniczać wyświetlenie reklamy, obejmujemy dodatkowo dopasowaniem przybliżonym, do wyrażenia lub dopasowaniem ścisłym.

  • Przykładem może być sytuacja z wykluczającym słowem kluczowym z dopasowaniem przybliżonym: „buty do biegania”. Fraza „buty bieganie” nie spowoduje wyświetlenia reklamy natomiast fraza „sprzęt do biegania” wyświetlenie reklamy już tak.

  • Kolejnym przykładem będzie wykluczające słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia: „buty do biegania”. W tym dopasowaniu fraza „buty bieganie” spowoduje wyświetlenie reklamy, natomiast fraza „niebieskie buty do biegania” już nie.

  • Ostatnim przykład stanowi wykluczające słowo kluczowe w dopasowaniu ścisłym: [buty do biegania]. Aby reklama się nie wyświetliła, wyszukiwana fraza musi być dokładnie taka sama, co wykluczające słowo kluczowe.

 

Należy systematycznie obserwować kampanie, szczególnie na etapie dobierania słów kluczowych. Używanie dopasowań słów kluczowych daje większą kontrolę nad tym, komu wyświetlają się nasze reklamy, dzięki czemu zwiększy się ich CTR a tym samym efektywność. Trzeba analizować wyszukiwane frazy, na które wyświetlają się nasze reklamy, a wykluczenia stosować z rozsądkiem. W ten sposób mamy pewność na dobrze wydany budżet i reklamy najwyższej jakości.

Bądź na bieżąco

Zastanawiasz się jak prowadzić działania online przynoszące przychody?

Skontaktuj się z nami
Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

i pobierz darmowy e-book

Juicy Case Studies

Współpraca z Mennicą Wrocławską – zwiększanie świadomości w temacie form lokowania kapitału

Zobacz case study
Zapisz się do newslettera