Chociaż od początku pandemii mijają już niemal dwa lata, jej skutki, często negatywne, marketingowcy odczuwają do dziś. Jak wynika z tegorocznego raportu firmy badawczo-doradczej Gartner, budżety marketingowe spadły w 2021 r. do rekordowo niskiego poziomu 6,4% przychodów firmy. Dla porównania w 2020 r. było to 11%. Mniejsze budżety marketingowe nie oznaczają jednak gorszej jakości reklam, czy stagnacji w branży – wręcz przeciwnie. W grze zostają ci, którzy perfekcyjnie optymalizują swoje działania i potrafią znaleźć nowe, często dotychczas niewykorzystywane kanały dotarcia do klientów.
Rolki na Instagramie
Kiedy wiele osób prognozowało, że TikTok przyniesie „śmierć Instagrama”, w serwisie należącym do Marka Zuckerberga pojawiła się funkcja, która choć w Polsce dopiero raczkuje, w 2022 r. może okazać się rewolucją. Rolki (Reels), bo o nich mowa, to krótkie, maksymalnie 60-sekundowe materiały wideo, które można tworzyć z wykorzystaniem ścieżki dźwiękowej (własnej lub publicznych nagrań audio). Insta Reels opublikujemy zarówno w relacjach, jak i w formie postów. Ewidentny zwrot Instagrama w stronę wideo otwiera przed marketingowcami olbrzymie możliwości. Jeśli bowiem dodamy do tego kolejne dwie opcje, które serwis wprowadził w tym roku, a więc możliwość zamieszczania postów i filmów z poziomu przeglądarki internetowej na komputerze oraz opcję współtworzenia postów, otrzymujemy kompleksowe narzędzie do kreatywnego promowania usług lub produktów, nawiązywania relacji z użytkownikami czy budowania wizerunku marki.
Video content is the new king
Zmiany wprowadzone na Instagramie są zgodne z oczekiwaniami marek. Coraz większa liczba marketingowców dostrzega bowiem potencjał, jaki kryje się w materiałach obrazkowych. Jak wynika z danych Biteable – narzędzia umożliwiającego projektowanie animacji oraz filmów:
- 60% marketerów już korzysta w swoich działaniach social media z wideo, natomiast aż 91% ma zamiar kontynuować ich realizację w 2022 roku
- 30% ankietowanych uważa, że wideo zapewnia lepszy zwrot z inwestycji, niż działania prowadzone w witrynie
- treści wideo zapewniają niemal o połowę większe ogólne zaangażowanie użytkowników i do 1200% większą liczbę udostępnień w porównaniu z postami tekstowymi i fotografiami
Nie zapominajmy jednak, że treści wideo można zamieszczać nie tylko na Instagramie. Rozwiązaniem, które w Polsce dopiero czeka na swój „złoty czas” są YouTube Ads. Olbrzymie zasięgi, możliwość dokładnego targetowania kampanii oraz precyzyjna kontrola efektów to tylko niektóre korzyści, jakie daje reklama na YouTube.
Chcesz dowiedzieć się więcej o YouTube Ads? Skontaktuj się z nami
SEO: intencje użytkownika na pierwszym miejscu
Zmiany w przypadku SEO można zaliczyć raczej do ewolucji, niż rewolucji, ale trend jest wyraźny. Chcąc pozyskać ruch organicznie, marketerzy nie mogą koncentrować się obecnie wyłącznie na słowach kluczowych. Ważne jest nie tylko „co” użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, ale „jak” pozyskują informacje w sieci. W 2022 r. jeszcze większe znaczenie zyska tzw. search intent, czyli najprościej mówiąc, intencja, z jaką odbiorca wpisuje frazę i porusza się po wyszukiwarce. Opisane tendencje bardzo mocno wspiera sam Google. W 2019 r. został wprowadzony algorytm BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers), który umożliwia lepsze rozumienie języka naturalnego. Dzięki temu, wyniki wyszukiwania są dokładniej dopasowane do zapytania użytkownika, zwłaszcza po wpisaniu fraz longtailowych. Co ważne, jeśli odbiorca chce uzyskać wskazówki, jak coś przygotować lub zrobić, BERT chętniej promuje grafiki i materiały wideo. Ponownie widać więc, że tradycyjny content zostaje coraz mocniej wypierany na rzecz filmów również przez samą wyszukiwarkę.
Strategia oparta na wielu kanałach
Ostatnim ważnym marketingowym trendem, na który warto zwrócić uwagę w 2022 roku, jest planowanie strategii. Brzmi banalnie? Jak pokazują badania własne platformy edukacyjnej Smart Insights, zaledwie co druga biorąca udział w ankiecie organizacja ma jasno sprecyzowany plan marketingowy, z czego tylko 12% tworzy w tym celu specjalny dokument. Pomniejszone budżety reklamowe idące w parze z rosnącymi wymaganiami rynku będą wymuszały na wszystkich biznesach przemyślane i dobrze zaplanowane działania marketingowe nastawione na konkretny cel. Co może pomóc w realizacji strategii? Po pierwsze, jak najlepsze poznanie swoich odbiorców. Po drugie, dokładna analiza danych i w końcu – po trzecie, aktywne reagowanie na zmiany. Doświadczeni marketerzy wiedzą, że tylko wykorzystanie wielu kanałów jednocześnie i ich regularna optymalizacja, pozwala w pełni dopasować działania reklamowe zarówno do potrzeb użytkowników, jak i organizacji.